Saaristomerenkulku
Tämä kurssi kuuluu jokaisen veneilijän yleissivistykseen! Kurssilla opit väistämis- ja muut meriteiden säännöt sekä navigoinnin perusteet.
Lue lisää
VHF
VHF-radio on käytännöllisesti katsoen jokaisessa retkiveneessä. Pelkkä laite ei riitä, vaan sitä pitäisi osata myös käyttää.
Lue lisää
Diesel
Diesel-moottori on veneen voimalaitos, joka kuljettaa ja tekee sähköä. Moottorista kannattaa huolehtia ja sitä on hyvä osata huoltaa.
Lue lisää
Tutka
Tutka on yleistynyt huviveneissäkin, eikä syyttä. Tutkan avulla näet kaikki alukset ja veneet riippumatta siitä, onko niissä AIS-lähetintä.
Lue lisää
Laituriharjoitus
Venekoko on kasvussa ja satamat ovat entistä ahtaampia. Veneenkäsittelyä ahtaissa paikoissa kannattaa opetella.
Lue lisää
Navigointi
Tässä teemaharjoituksessa saat perustaidot ja varmuutta käytännön navigoinnista elektroniikkaa unohtamatta. Tästä voit itse jatkaa.
Lue lisää
Pimeä
Pimeäpurjehdus antaa uusia mahdollisuuksia reittisuunnitteluun tähtitaivaan ihailua unohtamatta.
Lue lisää
M.O.B.
Mies-yli-laidan -harjoituksessa opit, kuinka varautua ja toimia tässä hätätilanteessa. Lisäksi veneenkäsittelytaitosi paranevat.
Lue lisää

Varsinaisten purjehduskurssien lisäksi tarjoamme kattavan valikoiman purjehduksessa ja veneilyssä tarvittavia tietoja ja taitoja.

Saaristomerenkulun kurssi

Tämä kurssi kuuluu jokaisen veneilijän yleissivistykseen!

Kurssilla opit väistämis- ja muut meriteiden säännöt sekä navigoinnin perusteet. Kurssin jälkeen olet valmis lähtemään vesille harjoittelemaan oppimiasi asioita käytännössä. Kurssin jälkeen voit testata teoriaosaamisesi Suomen Navigaatioliiton tentissä 21.4.17.

Kurssin sisältämät tiedot ovat myös pohjana saaristopäällikkökurssin osallistujille, jolla kurssilla opetellaan kippariutta, reittisuunnittelua sekä veneen ja miehistönhallintaa.

Oppikirjoja ja tarvikkeita löydät tästä.

Aikataulut keväällä 2017

Kahden viikonlopun kurssi = neljä päivää
Päivittäin klo 9-17
Pvm Päivät Hinta Koodi
25.-26.3. ja 8.-9.4.17 La-su ja la-su  200 SMK1701

 

VHF

Meri-VHF-puhelin on veneilijän tärkein kommunikaatioväline hätätilanteissa. Puhelimen kantomatka voi olla jopa 20 meripeninkulmaa eli moninkertainen kännykän kuuluvuuteen nähden. VHF:n avulla pystyt hälyttämään apua vaikka keskeltä Suomenlahtea. Voit kommunikoida suoraan myös laivojen kanssa.

Veneessä olevalle VHF-puhelimelle pitää hankkiä Viestintävirastosta radioasemalupa, jonka saadakseen omistajalla pitää olla henkilökohtainen käyttäjälisenssi. Kurssillamme opit puhelimen käyttöperiaatteet ja harjoittelemme erilaisia käyttötilanteita. Kurssin jälkeen voit osallistua Viestintäviraston tenttiin käyttäjälisenssin saamiseksi.

Kevään 2017 kurssipäivä julkaistaan myöhemmin.

 

Diesel

Moottori on veneen voimalaitos, joka kuljettaa venettä ja tekee sähköä. Voimalaitoksesta kannattaa pitää hyvää huolta. Kurssimme antaa perusvalmiudet niin päivittäisten tarkastusten kuin huoltojenkin tekoon.
Kurssi jakaantuu kahteen puolen päivän jaksoon. Ensimmäinen puolikas on teoriaa ja toinen käytännön harjoittelua järjestäjän (Oy Tekno-Marine Ab) huoltohallissa Espoon Kivenlahdessa. Valmistaudu siis työasulla. Kouluttajana toimii Rauno Kurkisuonio.
 
Teoria ja käytäntö
Pvm Päivä ja aika Hinta Koodi
25.3.17 La klo 9-13 ja 14-18 100 DIK1701
 

Tutka

Yhä useammissa veneissä on tutka. Tästä on etua mm. Suomenlahden kasvavan laivaliikenteen vuoksi. Tutka on myös ainoa väline, jolla koko muu liikenne havaitaan. AIS on myös hyvä, mutta se on pakollinen vasta tiettyä kokoa suuremmissa kauppalaivoissa. Sitäpaitsi vain harvoissa huviveneissä on lähettävä AIS. Tutka on myös tarkka etäisyysmittari. Tutkan näyttö voi olla joko erillinen tai sitten tutkakuva näkyy haluttaessa plotterissa. Esimerkiksi Marisolin (oma veneemme) 12':n Furunon plotterissa voi näyttää tutkakuvaa erikseen tai ruutu jaettuna tutkakuvan ja karttakuvan kanssa tai sitten tutkakuva ja karttakuva päällekkäin.

Kaiken hyödyn tutkasta saat vain opettelemalla ja harjoittelemalla käyttöä. Oppikirjan löydät täältä

Kiinnostaako? Ilmoittele, järjestämme kursseja kiinnostuksen mukaan. Tutkan käyttöön voit perehtyä myös retkikursseillamme.

 

Laiturimanööverit koneella

Satamiin voi kiinnittyä monin eri tavoin riippuen sataman rakenteista ja olosuhteista. Ahtaissa paikoissa reippaalla tuulella taidot saattavat joutua koetukselle. Tärkeintä on osata arvioda omat taidot ja tuntea veneen ominaisuudet, ettei yritä liian riskialtista operaatiota. Laituriin voi kiinnittyä etuperin, takaperin tai kyljittäin. Joskus ei ole poijuja tai paaluja, jolloin joutuu käyttämään ankkuria.

Kolmen tunnin teemaharjoitus antaa perusvalmiudet ja näyttää erilaisia tekniikoita, että voit jatkaa harjoittelua omalla veneelläsi. Katso aikataulut iltapurjehduksista.

Kahden päivän kurssi on todellinen Master Class. Jokainen esille tuleva tekniikka käydään etukäteen huolella läpi, jonka jälkeen kukin oppilas vuorollaan ohjaa venettä ja miehistöä. Käytössä on myös erilaisia veneitä. Veneen ohjattavuuden ja potkurin vaikutuksen tunteminen on tärkää varsinkin peruutettaessa. Kölin, peräsimen ja rungon muotot ovat myös olennaisia sekä ohjattavuuden että tuulen vaikutuksen kannalta. Nämä näkökulmat tulevat käytännön harjoittelun myötä esille ja tutuiksi.

Sopiva oppikirja on Ivar Dedekamin Veneilytaito.

Pvm Päivät Hinta Koodi
Päivittäin klo 9-17, päivällä lounastauko
20.-21.5. La ja su 290 LK1701
       

 

Navigointi

Järjestämme käytännön navigointikursseja valoisaan aikaan teemapurjehdustemme yhtenä aiheena. Osanottajien lähtötaso ja kiinnostus vaikuttavat painopisteisiin. Kurssilla harjoitellaan käytännössä navigoinnin perustaitioja, esimerkiksi eksymätaulun tekoa. Osallistujien olisi hyvä osata ainakin navigoinnin teoreettiset perusteet ja käsitteet. Harjoitus kestää kolme tuntia. Harjoitus toteutetaan monipuolisesti varustetuilla retkiveneillä. 

Aikataulut näet valikon iltapurjehdukset kautta. Järjestämme teemaharjoituksia kysynnän mukaan, joten ilmoita kiinnostuksestasi.

 

Pimeäpurjehdus

Suomen kesäillat ja -yötkin ovat valoisia. Syksyä kohti kuitenkin pimenee, joten pimeätaidot auttavat jatkamaan purjehduskautta. Järjestämme eri pituisia kursseja ja harjoituksia.

Kolmen tunnin teemaharjoitus sopii niille, jotka haluavat tulla katsomaan, miltä Helsinki näyttää pimeässä. Harjoitus sopii myös kertaajille. Hyvä ajankohta on esimerkiksi elokuu. Aikataulut näet iltapurjehduksista.

Yhden yön pimeäpurjehdus keskittyy perusnavigointiin eli valojen tunnistamiseen sekä liikenteen seuraamiseen. Kurssin aikana saat perustaidot ryhtyäksesi harjoittelmaan omatoimisesti.

Viikonlopun eli kahden yön pimeäkurssin sisältö on kokonaisvaltaisempi. Kurssi alkaa veneen pimeäpurjehduksen valmistelulla. Reittisuunnittelu on korostetun tärkeää, samoin työnjako veneessä. Normaali reitti on ensiksi Porkkalaan, sitten Porkkalan selän yli ja sisäväylää pitkin hiukan takaisinpäin kohteena KoPun saaritukikohta Roslagen. Perillä nukutaan, saunotaan ja lähdetään illansuussa paluumatkalle. Paluumatkalla poikkeamme hetkeksi väylien ulkopuolelle ja harjoittelemme lisäksi osanottajien taidoista riippuen myös purjehdusta ja veneenkäsittelyä, mm. mies-yli-laidan -tilannetta. Sää vaikuttaa kokonaisuuteen ja ohjelmaan. Kurssi on tarkoitettu jo purjehdus- ja/tai veneilykokemusta omaaville. Aloittelijoille tämä on jännittävä kokemus.

Pvm Päivät Alue Hinta Koodi
13.-14.5. La klo 20 - su klo 5 Helsingin edusta 90 PIM1701
15.-17.9. Pe klo 19 - su klo 7 Helsinki-Inkoo-Helsinki 240 PIM1702KKJLogo808
         
KKJLogo808 Valmismatka

M.O.B. Mies-yli-laidan

Miehistön jäsenen putoaminen on hätätilanne, johon pitää valmistautua ja harjoitella toimenpiteitä. Myös varusteet pitää olla kunnossa ja käyttövalmiina. Koska viimeksi kokeilit, että pelastusrenkaan valo toimii? Entä onko heittoliina käyttövalmiina vai jossakin lokeron pohjalle? M.O.B. on erityisen haastava tilanne pariskunnille ja lapsiperheille. On siis tärkeää, että veneessä on vähintäin kaksi, jotka osaavat toimia hädän hetkellä.

Järjestämme kolmen tunnin mittaisia teemaharjoituksia aiheesta. Aikataulut näet iltapurjehduksista.